Gevangen op een tropisch eiland!! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Kris en Jeroen - WaarBenJij.nu Gevangen op een tropisch eiland!! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Kris en Jeroen - WaarBenJij.nu

Gevangen op een tropisch eiland!!

Door: Kris en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Kris en Jeroen

12 Januari 2014 | Nicaragua, León

Hehe.. daar zijn we weer! Sorry dat jullie zo lang op ons hebben moeten wachten, maar door gebrek aan een computer zijn we niet eerder in staat geweest een verhaaltje te plaatsen. Inmiddels zijn er weer vier weken voorbij en zijn we twee landen verder...

In het laatste verhaaltje stonden we op het punt om met de spaanse lessen te beginnen. We hadden allebei een eigen leraar, Jeroen kreeg les van Monica en ik van Humberto (die van RTL late night ja). Elke dag kregen we een flinke portie huiswerk mee waar we in de avonden zoet mee waren. Vakantie? Nee afzien hier! Wel lekker om weer even structuur in je leven te hebben: 8.00 wekker, ontbijt, 9.00-13.00 les, lunch, beetje relaxen, avondeten, huiswerk, slapen! & Dat twee weken lang. Onze spaanse skills gingen met sprongen vooruit en we konden zelfs als wat grapjes maken in het spaans: Yo tengo 22 años y yo tengo uno ano! (google ma! verschil zit hem in de uitspraak van de "n"). Buiten het optimaliseren van onze spaanse skills, hebben onze leraren ook veel verteld over Guatemala zelf. Zo heeft de hoofdstad van Guatemala, Guatemala-city, veel last van armoede en bendes. De stad is opgedeeld in zones en bepaalde zones behoren tot het territorium van een bende. Onderling is er veel strijd tussen deze bendes, maar ook de touristen worden met enige regelmaat lastig gevallen. Het is zelfs zo ernstig dat de bestuurders van de chickenbussen geld betalen aan de leiders van de bende om zo de garantie te krijgen dat hun bus met rust gelaten wordt. Ook zijn er in Guatemala andere gedachtes over het pil-gebruik van de vrouw. Als er hier een vrouw de pil gebruikt staat dat gelijk aan het zijn van een sletje omdat ze dus met verschillende mannen naar bed kan zonder zwanger te worden. Vrouwen dienen trouw te zijn aan hun man, maar de man mag buiten de deur snoepen. Je ziet hier dus ook veel alleenstaande moeders, met name jonge moeders. Hier kijken ze niet raar op als een meisje van 12-15 zwanger is. Echt een totaal andere wereld ten opzichte van ons!

Op een van de lesdagen zijn we naar een finca geweest, dat is een soort van grote boerderij. Hier werken verschillende arme families voor de boer op het land. De finca waar wij langsgingen was ontzettend arm en om de kindjes daar toch een leuke kerst te geven, hebben we kadootjes en piñatas uitgedeeld. Een mooie ervaring! Tijdens het uitdelen van het speelgoed was ik bang dat ik een kindje iets zou geven wat ie niet leuk/mooi zou vinden. Onnozele gedachte, want als je helemaal niks hebt zoals de kinderen hier, dan ben je met alles blij! Dat was ook duidelijk te zien aan alle lachende gezichtjes!

Nadat onze twee weken les erop zaten, hebben we koers gezet naar Honduras. Allereerst nog even langs de maya ruines van Copan. Redelijk mooi, maar in onze maya ruines top 4, hebben we ze de 4de plaats gegeven! Daarna door naar het tropische eiland Roatan. Via de Galaxy wave (ook wel de Vomit-torpedo genoemd...) werden we van het vasteland naar het eiland gebracht. Aangezien het de 31ste dec. was hadden we het vermoeden dat het eiland aardig vol zou zitten met partygangers. We hadden daarom ook strak gepland bij welke goedkope en relaxte hostels we als eerste langs zouden gaan. Alles verliep smooth en we waren als een van de eerste weg uit de ferry (het voelde als een supermario race spelletje!). Bij onze eerste hostel kopte we vervolgens direct de hoofdprijs binnen door de laatste kamer te bemachtigen! New years eve, bring it on!

Anders dan andere jaren (Lange, Wingerd of Eindhoven), vierden we dit jaar oud op nieuw met een korte broek en slippertjes op het strand! In het midden een groot kampvuur en daaromheen een gezellig sfeertje. Om 12 uur werd er voor een paar ton vuurwerk de lucht in geknald en ging het feestje door tot in de late uurtjes! Grappig om het op deze manier een keertje mee te mogen maken!

Uiteraard hadden we op Roatan ook weer een doel, namelijk het behalen van ons PADI (oftewel duikbrevet). Aangezien op 1 januari iedereen met een kater op bed lag en het sociale leven op Roatan even stil lag, begonnen wij deze dag met een nieuwjaarsduik. Bikkels dat we zijn! Op 2 januari konden we starten met ons Open Water (basis duikbrevet). Allereerst begonnen we met wat theorie, we hadden al vrij snel in de gaten dat het niveau hiervan vrij laag lag, dus dat werd geen probleem. Vervolgens gingen we naar zogenoemde "confined water", een ondiep stuk water waarin we wat trucjes moesten oefenen. Wat te doen als je masker vol met water loopt of als je zuurstofloos bent, dat soort dingen! Hierna volgde onze eerste echte duik! Vanuit een bootje werden we in de zee gedropt waarna we rustig afdaalde naar de bodem. Jeroen en ik waren onderwater net zo relaxed als erboven, dus alles verliep zonder problemen. De onderwaterwereld was echt schitterend! Het water was helder en Nemo en al zn vriendjes waren aanwezig! Heel vet!!!! Na 50 minuten genieten was Jeroen "low on air" dus gingen we weer naar boven. Een geweldige eerste duikdag zat erop!

Helaas was het de dag erna zo slecht weer dat er geen mogelijkheid was om te duiken. Flinke domper want we hadden allebei zin om nieuwe skills te leren en de onderwaterwereld verder te ontdekken! Om deze dag toch nuttig te maken hebben we alle theorie er maar doorheen geknald. Aan het einde van de dag kregen we een toets van 50 vragen, waarin we beide maar 2 foutjes maakte, dik geslaagd dus!

Gelukkig klaarde het weer in de daarop volgende dagen weer wat op, waardoor we onze 2de, 3de en 4de open water duik konden doen. De laatste duik was ontzettend bijzonder. Tijdens onze navigatieopdracht onderwater (duiken a.h.v. kompas) zwommen Jeroen en ik een soort van gang in, aan beide zijde koraal. Na een meter of 7 zagen we in onze rechterooghoek iets bewegen... Daar zat ie dan, een schitterende zeeschildpad, lekker zijn buikje vol te eten. Toen we vroegen of ie een stukje mee wilde zwemmen deed ie dat. Heel mooi om zo´n machtig mooi dier door het water te zien bewegen! Met dit top einde sloten we onze 4de duik af en behaalde we succesvol ons PADI! In het vervolg van onze reis zullen we zeker nog wat duikjes gaan maken!

Helaas sloeg het weer wederom om. De regen viel met bakken uit de hemel en de wind was heftig! En ik ben best wat windjes gewend van Jeroen ;).. Tijd om Roatan te verlaten! Omdat we toch wat twijfels hadden of de Vomit Torpedo zou gaan, belde we van te voren. Ons vermoeden klopte, door te hogen golven ging ie niet en zaten we dus vast op Roatan! Het slechte weer hield aan en pas na 3 dagen konden we het vasteland weer bereiken! Shit... al onze "bruinheid" was er ondertussen weer afgespoeld! Op naar de zon, die had zich verstopt in Nicaragua, dus op naar Nicaragua! Na twee intensieve dagen reizen met een ander nederlands koppel, waarbij we wel 8 overstappen moesten maken van het ene rotte busje naar de andere rotte taxi (waarbij zelfs de motorkap naar boven klapte tijdens het rijden en we dus totaal geen zicht meer hadden op de weg), kwamen we eindelijk veilig aan op onze huidige locatie: Léon! Het is hier 32 graden en we hebben zelfs een zwembad tot ons beschikking. Genieten dus!

De komende dagen zullen we deze stad verkennen en een dagje gaan sandboarden op een vulkaan! Vervolgens reizen we verder naar het zuiden en we willen begin februari in Costa Rica arriveren. Tzt zien jullie vanzelf weer een verhaaltje verschijnen!

Foto’s zijn wederom via Jeroen’s Facebook te bewonderen:

Muchos besos,
Jeroen & Kris

• 12 Januari 2014 - 10:48

Tante Sjan:

Wat 'n mooie foto's. Leuk om 't nieuwe jaar op deze manier te beginnen!!!!! Have fun!!

• 12 Januari 2014 - 12:11

Judith:

Wat een leuk verslag Kris!!! Ik ben erg benieuwd naar je spaanse skills :).

• 12 Januari 2014 - 12:33

Cristhel:

Jeroen en Chris,

Klinkt allemaal geweldig een ervaring om nooit te vergeten !
    Geniet ervan!

• 12 Januari 2014 - 12:47

Joep:

Ha Kris en Jeroen,

Schitterend verhaal! Mooi dat de schildpad ff meij ging. Geniet er nog van!

• 12 Januari 2014 - 17:41

Pap En Mam:

Ahora que eres español pero tan bueno, puede escribir que también llamó en español. Otra vez una buena historia y una interesante continuación de su apasionante viaje deseado. Papá y mamá

• 13 Januari 2014 - 20:00

Riet Verheijen:

Hoi Kris en Jeroen.

Wat een geweldige ervaringen allemaal. Het lijkt me daar wel super fijn.
    Geniet er nog van.

• 14 Januari 2014 - 00:56

Kings:

allereerst............feliz año nuevo

wat een geweldige verhalen weer en iid het was weer even geleden, maar goed first things first, jullie tijd daar gaat natuurlijk voor, de verhalen volgen vanzelf wel, niet teveel achter de pc plakken, kan thuis ook natuurlijk, haha. Maar tijd gaat erg snel, wil het niet verpesten.......maar is alweer op de helft zo ongeveer volgens mij, dus blijven genieten daar. Het nieuwe jaar dus ook weer goed ingeluid zo te horen, wel erg apart met de slippers aan op het strand oud op nieuw vieren, echt iets om een keer meegemaakt te moeten hebben lijkt me, wij moesten het doen met de regen, ach ja verschil moet er zijn natuurlijk. Ennuh.......een nieuwjaarsduik moet volgens mij in extreem koud water.......zag er niet echt koud uit he, haha, nieuwe uitdaging voor komend jaar!!! Zeker met dat brevet op zak moet dat een appeltje-eitje zijn voor jullie. Maar zo te zien nog genoeg om te genieten daar, 32 graden, zwembadje, en een lekker windje........... tja wat wil je nog meer, en sandboarden...........hoe gaaf!!!! Nou geniet er van wederom ennuh.......ons niet teveel jaloers maken he met die leuke verhalen en dat lekkere weer, wij moeten het helaas doen met de kou hier in Brabant..........nou vooruit dan Limburg vast en zeker ook ;-)!!!

Houdoe wanne he!!

(ps. geen vragen over GTST deze ronde???? pfff je moest eens weten wat er allemaal gebeurd is..........)

• 17 Januari 2014 - 20:10

Sas:

haa kris en jeroen,

Wauw, zoals ik lees voelen jullie je helemaal thuis in het reizen!! Klinkt echt goed!! Geniet ervan!!

xx sas

Jan en Vivian

• 31 Januari 2014 - 13:13

Jos, Riet, Ruud, Emiel, Lars, En Kay:

Ha Kris en Jeroen,
    Wat een mooie verhalen en foto"s van jullie daar in midden-amerika.
    Zo te zien hebben jullie het heel goed naar de zin daar.
    Wij lezen/bekijken berichten van jullie op faceboek.
    Hier zijn de voorbereidingen voor de carnaval al aan de gang.
    Gaan jullie daar ook carnaval vieren?
    Geniet, er nog van.
    We zien elkaar weer