Het hoogtepunt van onze reis (letterlijk) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Kris en Jeroen - WaarBenJij.nu Het hoogtepunt van onze reis (letterlijk) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Kris en Jeroen - WaarBenJij.nu

Het hoogtepunt van onze reis (letterlijk)

Door: Kris

Blijf op de hoogte en volg Kris en Jeroen

14 December 2013 | Guatemala, Antigua

Hola chicos!

Inmiddels zijn er alweer twee weekjes voorbij, dus tijd voor een nieuw verhaaltje! Na ons sunrise avontuur van Tikal begon de 9 uur durende tocht naar El retiro (Lanquin), een plek waar we al veel over hadden gehoord en we dus ook erg benieuwd naar waren. Gelukkig maakte El retiro al onze verwachtingen waar! Wat een relaxte plek, schitterende locatie en mooi volk! 'S avonds zijn we aangeschoven bij het BBQ buffet en daarna snel gaan slapen, de dag erna zou namelijk een druk dagje worden.

Op de platte kar (jaja... alvast geoefend voor het einde van het voetbalseizoen..) werden we vervoerd naar Semuc Champey. Een van de natuurwonderen van Guatemala. Hier begonnen we met een survivaltocht door de donkere grotten. Met een kaarsje in de hand baanden we ons een weg over gammele trapjes en door krappe gangetjes. Niet teveel denkend aan wat er allemaal mis kon gaan. Vervolgens gingen we naar de kalme blauwe terrassen van Semuc waar we nog even heerlijk hebben gezwommen. Het hoogtepunt (buiten al het natuurschoon) waren de twee waaghalzen in onze groep die een sprong aandurfde van een 25 meter hoge waterval.

Na nog een dagje te hebben gerelaxed op El Retiro zijn we doorgereisd naar Antiqua, een mooi authentiek stadje. Hier stonden de taalschoolproppers al te wachten op ons. Na 3 scholen te hebben bezichtigd, hebben uiteindelijk onze keuze gemaakt. De 16de zullen we starten met onze eerste spaanse lessen! Si Señor!

Maar voordat we gingen starten met de spaanse lessen, stond San Pedro en Quetzaltenango nog op de planning. Als eerste gingen we naar San Pedro, een rustig plaatsje aan Lago Atitlan. Met een schitterend uitzicht op het meer, hebben we hier een paar daagjes doorgebracht om op volle krachten te komen voor ons volgende (hike)avontuur.

Vervolgens door met het shuttlebusje naar Quetzaltenango. Onderweg bleek er een demonstratie te zijn op de weg er naar toe, waardoor we niet konden overstappen naar ons andere busje, die kon er namelijk niet door. Inmiddels waren we al ruim een uur onderweg dus even terug rijden naar San Pedro was geen optie meer. De chauffeur vertelde ons dat we het beste even konde wachten bij een tankstation, binnen 2 uurtjes zou de demonstratie wel weg zijn en zou het andere busje ons komen halen. Primaaaaa... dan maar even aan onze ´tan´ werken in de zon! Gelukkig liep alles volgens planning en kwamen we uiteindelijk netjes aan in Quetzaltenango.

Ons doel voor het bezoek aan Quetzaltenango was het beklimmen van de Tajumulco, de hoogste vulkaan van Midden-Amerika (4220 meter). Hiervoor moesten we eerst nog met de befaamde chickenbus! Wat een topervaring! Alles mag mee en stoeltjes die in Nederland voor 2 personen geschikt zijn, worden hier door 4 personen bezet! Ondertussen werden gouwe ouwe gedraaid zoals: ´Ghostbusters´ en ´Black and white´, maar ook de spaanse versie van ´Suzanne, ik ben stapelgek op jou´ kwam voorbij! Na 2 uurtjes genieten, begon het echte werk! Voor ons lag de Tajumulco in alle rust op ons te wachten. Na 3,5 uur afzien (wel lekker hoor, na al die lamme dagen), bereikte we ons basecamp. Hier hebben we ons tentje opgezatten en lekker fikkie gestookt! Het waren namelijk Nederlandse tempraturen daar 220 meter onder de top! Na een nachtje weinig te hebben geslapen (schijnt ook bij de hoogte te horen), ging de wekker om 4.40. Op naar de top! Best eng, want we liepen in het pikkedonker over zanderige paadjes met daarlangs metersdiepe afgronden. Gelukkig bereikte we na wat geklouter de top en hebben we genoten van wederom een sunrise en het schitterende uitzicht. De afdaling verliep vervolgens een stuk vlotter!

Terug in Quetzaltenango nog even een paar daagjes bijgekomen van de hike en ondertussen alweer in Antiqua waar we in een mooi studentenhuis vertoeven!

Wist je dat:
- De doorsnee auto hier een voor- en/of achterbumper mist, geen katalysator en al helemaal geen roetfilter heeft, minimaal 1 ster in de ruit, als er al een ruit inzit en op zn minst een deuk of 25 heeft.
- 1/3de van de bevolking hier op een motor rijdt, maar ik nog geen enkele ducati heb gezien.
- De frikandel speciaal hier helaas niet bekend is...
- Het Guatemaalse voetbalniveau op tv hier overeenkomt met het niveau van Wittenhorst 1.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het daar is? (En of er nog spannende ontwikkelingen binnen GTST zijn haha)

Foto's zijn wederom via onderstaande link op Jeroen's facebook (dit keer) te vinden:

Besos,
Jeroen & Kris

• 14 December 2013 - 19:47

Pap En Mam:

Heej avonturiers,
    Wat weer een mooi verhaal, nieuwe uitdagingen aangegaan en veel gezien. Jeroen dat pootje van jou ziet er gehavend uit, gelukkig gaat het nu al weer wat beter. Zo te zien en te lezen hebben jullie het daar prima naar jullie zin, daar genieten wij hier ook van. We zien uit naar mooie foto's en filmpjes en volgen jullie vanuit het Limburgse land. Voor straks succes met jullie Spaanse les en dat jullie een aparte Kerst mogen vieren bij de locals, ook naar die verhalen zijn we benieuwd.
    Heej saampjes, tot het volgende bericht.....

Liefs pap en mam

• 14 December 2013 - 20:48

Stef & Guusje :

Haaa Kris en Jeroen, wat al een ervaringen in zo'n korte tijd! Ook jullie foto's.. wauw! Blijf er volop van genieten daar, wij zijn in ieder geval alweer benieuwd naar jullie nieuwe avontuur...
    Zaerumse groetjes en mucha suerte met jullie Spaanse lessen!

• 15 December 2013 - 02:43

Kings:

He luitjes,

wederom weer erg jaloers met al die leuke verhalen, klinkt weer allemaal erg spannend zo en ontzettend leuk om te doen!! zo te zien net zo goed de ski's mee kunnen nemen op die hoogte en effe een baantje naar beneden kunnen trekken, haha!! Maar wel beter om te zien dat jullie ook effe van de kou kunnen genieten net als ons hier in NL. Maar goed de reis ziet er weer goed uit en een leuke cursus in het verschiet, dus dadelijk alleen maar spaanse verhaaltjes hiero!! Gaat helemaal goed komen weer dus.

wist je dat:
    -het hier in NL nu verrekte kou is
    -de frikandel speciaal hier nog steeds overal verkrijgbaar is en btw nog steeds errug lekker
    -PSV helaas ook hetzelfde niveau heeft als Wittenhorst
    -Ducati hier gelukkig ook weinig zichtbaar is want Yamaha overstemt gelukkig
    -mijn waggie gelukkig geen deuken heeft
    -Rick van GTST getrouwd is

maar voor nu weer genoeg kwats, dus geniet er weer van en de groeten uit Brabant jonguh!!

ayunar!! besos

• 15 December 2013 - 10:51

Fieke:

Super om te lezen wat jullie allemaal doen. Leuke ervaringen.
    Geniet er nog volop van!

Groetjes,
    Fieke

• 15 December 2013 - 14:43

Susan:

Hey Kris en Jeroen!
    Echt superleuk om te lezen allemaal! En sjieke foto's, vooral boven op de vulkaan.
    Succes met jullie Spaanse les en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhalen en foto's:)
    Xx Susan

• 17 December 2013 - 17:26

Juliette:

Ha reizigers!
    Na het lezen van het verhaal en het zien van de foto's, zie ik inmiddels groen van jaloezie. Super gaaf allemaal! Heerlijk zo'n demonstratie die dan een excuus is om gewoon even te gaan tannen...what a life ;) Maar als ik het zo lees ondernemen jullie van alles en zijn jullie niet alleen maar bezig met TE bruin terug te komen waardoor wij allemaal zo'n bleekscheten lijken en dat stelt me gerust.
    Ik heb ondertussen mijn schaamte aan de kant gezet en durf hardop te zeggen dat ik GTST kijk dus ik kan jullie (vooral jeroen zal vast erg geïnteresseerd zijn) haarfijn vertellen wat er gebeurd is maar dat wordt zo'n lang verhaal..'t is in ieder geval drama drama met ontvoeringen, vreemdgaan, scheidingen en je kent 't wel. Maar goed, wie maakt zich druk over GTST als je in Zuid-Amerika zit ;) ?!
    Succes met de Spaanse lessen en blijf genieten daar!
    Liefs Juliette (en Kim;) )

• 19 December 2013 - 22:24

Jos :

Ha Jeroen en Ha Kris. Gaaf verhaal, volg jullie via FB en deze site op de voet. Maarehm, wat is er met Jeroen zijn gele poot is gebeurd? Even een korte update van GTST. Het grote nieuws is dat het programma zelf van de buis getyft vanwege de slechte kijkcijfers (=beste beslissing ooit). Maar hier komt ie..; Ludo gaat dus weer vreemd. Jef is verkoper van douchegordijnen geworden. Maxime steekt de middelvinger op naar Sjoerd. Sjoerd word boos en beukt Noud in zijn pens. Noud boos. Iedereen boos. Kortom; Crisis.

Krijgen we wekelijks een update? Hebben we weer wat leesvoer voor tijdens de kerstdagen/nieuwjaar.

Tschuus.